dijous, 15 de novembre del 2012

CONCLUSIONS DEL CANVI CONCEPTUAL


El principal argument per afirmar que ha existit un veritable canvi conceptual és la constatació d'un canvi en el disseny del model. L'estudi de CTS ha provocat en el meu un nou model d'interpretació, que ha ressituat conceptes previs però els ha transformat intrínsecament en posicionar-los de forma diferent. Així per exemple, la tecnologia queda ressituada en el mateix plànol que la societat.
El que ressaltaria d'això és que apareixen noves possibilitats de relació que d'una altra manera no serien possibles. Ara és possible comprendre la implicació de tecnologia en la producció científica, o entendre el paradigma del teixit sense costures com a marc interpretatiu, i no com a resultat de compromís entre determinismes.
Una altra realitat significativa és la reinterpretació del concepte educació dins d'un nou mapa conceptual. La principal correspondència se situa dins del concepte de noves formes de coneixement. Així, és possible relacionar de forma coherent no només els principals conceptes (ciència-tecnologia-societat) sinó altres conceptes intermedis.
Una argumentació sòlida sobre el canvi conceptual resideix en l'estructura global del mapa, que té com a pilars un nou teixit de conceptes, i que permet representar un nou paradigma, redefinir relacions existents, aportar altres noves, introduir conceptes mediadors, i, en últim terme, redefinir el propi contingut dels conceptes.
L'observació dels mapes, suggereix que hi ha hagut una intensa re-descripció de relacions, tant modificació d'algunes existents, com l'aparició d'altres noves línies.
En la vista del canvi conceptual queden plasmades algunes de les línies de reelaboració de les relacions entre conceptes. Des d'una visió analítica observem que apareixen múltiples línies de relació entre els mateixos conceptes, produint variacions en l'adreça d'aquestes relacions. Aquesta anàlisi suggereix el canvi de relacions lineals de causalitat per altres de tipus interactiu, i més encara, relacions íntimes que conformen la identitat. Així per exemple podem observar el canvi conceptual en la forma d'entendre la relació ciència i tecnologia, es produeix un desdoblegui de la línia prèvia de relació productiva. Això suposa no solament una interacció entre ciència i tecnologia, sinó la seva situació en el mateix plànol, com una dependència identitària. Un altre exemple ho trobem en les relacions entre tecnologia i societat, i la incorporació ens solament dels determinismes i la metàfora del teixit sense costures, sinó l'aparició de noves vies de comprensió.
En definitiva,
no solament s'ha produït una reestructuració del mapa conceptual, sinó una reinterpretació dels conceptes a partir de la renovació de les relacions entre aquests.
Respecte al treball col·laboratiu vull rescatar especialment la pertinència del debat com a part del canvi conceptual. En treballar des de la representació conceptual i la perspectiva de canvi conceptual he pogut aprofundir una mica més en el significat de l'aprenentatge significatiu. L'oportunitat del debat es tradueix en la incorporació de significacions diferents a les quals un posseeix, que obliguen a un procés de reinterpretació i posar-les en relació amb coneixements existents.
Però, l'element veritablement significatiu ha estat la utilització del programari Cmap Tools per a l'elaboració dels mapes. L'experiència de la seva utilització m'ha desvetllat que no es tracta d'una eina expressiva sinó constructiva. La necessitat d'elaboració del mapa suposa un exercici cognitiu de construcció d'un model capaç de representar els diferents aprenentatges.
Per tant, la mediació de la tecnologia ha estat imprescindible perquè ha fet possible una aprenentatge significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada