El
principal argument per afirmar que ha existit un veritable canvi
conceptual és la constatació d'un canvi en el disseny del model.
L'estudi de CTS ha provocat en el meu un nou model d'interpretació,
que ha ressituat conceptes previs però els ha transformat
intrínsecament en posicionar-los de forma diferent. Així per
exemple, la tecnologia queda ressituada en el mateix plànol que la
societat.
El
que ressaltaria d'això és que apareixen noves possibilitats de
relació que d'una altra manera no serien possibles. Ara és possible
comprendre la implicació de tecnologia en la producció científica,
o entendre el paradigma del teixit sense costures com a marc
interpretatiu, i no com a resultat de compromís entre determinismes.
Una
altra realitat significativa és la reinterpretació del concepte
educació dins d'un nou mapa conceptual. La principal correspondència
se situa dins del concepte de noves formes de coneixement. Així, és
possible relacionar de forma coherent no només els principals
conceptes (ciència-tecnologia-societat) sinó altres conceptes
intermedis.
Una
argumentació sòlida sobre el canvi conceptual resideix en
l'estructura global del mapa, que té com a pilars un nou teixit de
conceptes, i que permet representar un nou paradigma, redefinir
relacions existents, aportar altres noves, introduir conceptes
mediadors, i, en últim terme, redefinir el propi contingut dels
conceptes.
L'observació
dels mapes, suggereix que hi ha hagut una intensa re-descripció de
relacions, tant modificació d'algunes existents, com l'aparició
d'altres noves línies.
En
la vista del canvi conceptual queden plasmades algunes de les línies
de reelaboració de les relacions entre conceptes. Des d'una visió
analítica observem que apareixen múltiples línies de relació
entre els mateixos conceptes, produint variacions en l'adreça
d'aquestes relacions. Aquesta anàlisi suggereix el canvi de
relacions lineals de causalitat per altres de tipus interactiu, i més
encara, relacions íntimes que conformen la identitat. Així per
exemple podem observar el canvi conceptual en la forma d'entendre la
relació ciència i tecnologia, es produeix un desdoblegui de la
línia prèvia de relació productiva. Això suposa no solament una
interacció entre ciència i tecnologia, sinó la seva situació en
el mateix plànol, com una dependència identitària. Un altre
exemple ho trobem en les relacions entre tecnologia i societat, i la
incorporació ens solament dels determinismes i la metàfora del
teixit sense costures, sinó l'aparició de noves vies de comprensió.
En definitiva, no solament s'ha produït una reestructuració del mapa conceptual, sinó una reinterpretació dels conceptes a partir de la renovació de les relacions entre aquests.
En definitiva, no solament s'ha produït una reestructuració del mapa conceptual, sinó una reinterpretació dels conceptes a partir de la renovació de les relacions entre aquests.
Respecte
al treball col·laboratiu vull rescatar especialment la pertinència
del debat com a part del canvi conceptual. En treballar des de la
representació conceptual i la perspectiva de canvi conceptual he
pogut aprofundir una mica més en el significat de l'aprenentatge
significatiu. L'oportunitat del debat es tradueix en la incorporació
de significacions diferents a les quals un posseeix, que obliguen a
un procés de reinterpretació i posar-les en relació amb
coneixements existents.
Però,
l'element veritablement significatiu ha estat la utilització del
programari Cmap Tools per a l'elaboració dels mapes. L'experiència
de la seva utilització m'ha desvetllat que no es tracta d'una eina
expressiva sinó constructiva. La necessitat d'elaboració del mapa
suposa un exercici cognitiu de construcció d'un model capaç de
representar els diferents aprenentatges.
Per tant, la mediació de la tecnologia ha estat imprescindible perquè ha fet possible una aprenentatge significatiu.
Per tant, la mediació de la tecnologia ha estat imprescindible perquè ha fet possible una aprenentatge significatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada