Primerament,
penso, i supose que altres companys també, que aquest debat és el
primer, dels que he intervingut, que ha estat ben plantejat i ben
organitzat, on realment si que hem seguit el fil dels que han anat
comentat els nostres companys, sense que les diferents aportacions de
diferents temes s’entremesclen les unes i les altres.
La
veritat que molts fils del debat han estat interessants, així com
els materials proposats per al debat, però ha estat la carpeta de LA
CIÈNCIA I LA TECNOLOGIA A L’ESCOLA, aquella que més ha despertat
el meu interès. L’article de Punset i Roger Schank, al fil sobre
transmissió de coneixement/aprendre fent, m'ha fa reflexionar sobre
si realment ho estem fent bé, si realment estem contribuint a formar
ciutadans que vagin a viure en la societat. Estic totalment d’acord
en l’afirmació que s’aprèn fent i que la teoria i la pràctica
són dos cares d’una mateixa moneda, així com també quan comenta
que les programes informàtics son tant tancats que no dóna pas a
fomentat la creativitat dels nostres alumnes, formant ciutadans molt
homogenis i on hi ha algú que se’n surt una mica de la normalitat
és mirat com un ésser molt estrany. També les paraules de Ken
Robinson al vídeo de Youtube, ha afiançat més les meves idees al
voltant de l'educació i la tecnologia. Crec que
les anomenades "noves" tecnologies són com una eina que
permet modificar els mètodes educatius, però posant en relleu la
urgent necessitat de repensar profundament el sistema educatiu com a
conseqüència dels canvis socials que està provocant la revolució
tecnològica. També tinc clar, en quan al fil dels rols professor i
els alumnes, que per les meves experiències, els mestres del futur
pròxim tindran una gran feinada d’ara endavant. Però faran coses
diferents de les que han fet fins ara. És a dir, el que no faran els
mestres és purament i simplement transmetre coneixements, perquè no
cal, seran uns tutors que en el cas concret dels alumnes faran en
gran part la funció d’ordenar la informació, de dirigir-los cap a
on la poden trobar, de fer-los notar la diferència de qualitat entre
les diferents informacions. És aquesta tutoria direccional i
d’intermediari entre l’alumne, l’aprenent, i els coneixements
que ha d’aprendre, que ja hi són i que moltes vegades no cal que
els hi transmeti el mestre. Purament i simplement, cal una revisió
dels papers dels actors, i finalment, com a conseqüència de tot
això, caldrà una revisió profunda del paper de les institucions.
Per
altra part, la meva participació al llarg del debat podria haver
estat molt millor, en part perquè els temes m’han paregut molt
interessants així com les aportacions de algunes companyes, però
per qüestions personals i familiars he estat difícil el seguiment
del mateix, espero que al proper debat el meva intervenció
s’ajusti més al que apareix als criteris d’avaluació.
Per
altra banda, de les aportacions dels companys m’han resultat
interessants, i malgrat defendre el bàndol sociodeterminista
contrari al meu, les de Sara Luis. Personalment també considero que
les tecnologies per si mateixes no tenen sentit a l’aula. Però
discrepo quan afirma que
acaben sent perjudicials, ja que es potencia la pèrdua de la
tradició de coneixement, d’altres fonts de coneixement alienes i
també útils. Si
mirem al nostre voltant podrem veure a uns alumnes els quals tenen
una percepció molt visual del món que els envolta. Per a molts
d'ells, la informació es deuria rebré d'una manera més visual.
D'ahí la importància del modelatge i guia del professor-mestre,
quasi com un artista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada