EL
MEU PROJECTE EN FORMA DE CAS
PROJECTE;
INICIEM LA LECTURA.
|
SÍNTESI
DESTACANT L’APRENENTATGE QUE ES PRETÉN
|
L’aula
de comunicació i llenguatge és una unitat específica d’educació
especial que pretén oferir una resposta educativa a l’alumnat
amb Trastorns Generalitzats del Desenvolupament o Trastorns
Específics del Llenguatge en un entorn normalitzat de màxima
inclusió a les etapes educatives d'infantil i primària .
Aquesta
aula compta amb recursos extraordinaris per donar una resposta a
les necessitats de suport que presenta l’alumnat a l’àmbit
comunicatiu, social i curricular i dona resposta educativa a les
necessitats específiques de alumnat amb: Trastorn Mixte del
Llenguatge Receptiu-Expressiu. Trastorns
Generalitzats del Desenvolupament(TGD). Trastorn de l'Espectre
Autista (TEA). Síndrome
d’Asperger
El meu
projecte pretén donar una resposta educativa als alumnes de
l'aula CiL atenent a la diversitat de l’alumnat, i amb
l'aprenentatge de la lecto-escriptura de caràcter global com a
mediador. La
gran diversitat d’alumnat de l’aula i les necessitats
educatives que presenten derivades dels trastorns TEA i TGD ha fet
que els mestres i l'educador de l'aula tinguin que adaptar la
resposta educativa que donen als alumnes.
|
CONTEXT
GENERAL
|
|
Experiència
en ensenyament
|
11 anys
|
Experiència
En
l’ús de les TIC
|
A
nivell d’usuari.
Prostgrau
en l’ús de les Tic per a l’alumnat amb NEE i realització de
diversos cursos sobre software per a treballar a l’escola.
|
Tipus
d’escola i localització del centre
|
Centre
d’educació infantil i primària de València que conta amb una
aula específica de comunicació i llenguatge que atén a alumnes
amb TGD i TEA.
|
Connexió
|
Internet
alta velocitat
|
Recursos
tecnològics
|
PDI,
ordinador, càmera digital, i Tablet PC
|
Situació
socio-econòmica dels alumnes
|
Classe
mitjana
|
Context
de la història
|
|
Nivell
dels alumnes
|
Alumnes
de l’educació infantil i primària (dins l’aula hi ha
diversitat d’edats des de 2n d'EI a 2n cicle d'EP)
|
Àrea
|
Comunicació,
planificació, oci
|
Fites
en la història
|
|
Activitats
planificades
|
Les
aplicacions han d’estar prèviament dissenyades per la tutora i
el mestre d'audició i llenguatge (en aquest cas jo) i simplement
ensenyem el seu funcionament, però sempre partim dels seus
interessos ja que cada aplicació és personal i cal que estigui
individualitzada. Els alumnes prèviament han treballat amb el
sistema pictogràfic de comunicació per intercanvi d’imatges
(PECS).
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
S’espera
que aquestes les activitats creades millorin la qualitat de vida
dels alumnes als qui estan dirigides. Totes elles estan pensades
per als alumnes amb trastorn de l’espectre autista i pensades
per a millorar la seva relació amb l’entorn.
S’espera
que almenys aprenguin a comunicar-se a través de la lectura dels
pictogrames o imatges associades a paraules, aspectes que
afavoriran la eliminació de conductes disruptives i milloraran
també la seva relació amb els demés, tant adults com iguals.
Cal recordar que la comunicació és la base per a la
socialització.
|
Tipus
d’activitat
|
Les
activitats seran dutes a terme a llarg del present curs. Els
alumnes tenen assignades unes hores setmanals per la
lectoescriptura dins de l'aula CiL, les quals cadascun treballa a
un ritme diferent d'aprenentatge.
|
Activitats
de la història
|
|
Tecnologies
emprades
|
PDI,
Ordinador, plastificadora,...
|
Motiu
d`ús
|
Són
activitats que es poden personalitzar i permeten a les persones
amb TEA millorar la seva comunicació, la planificació de les
tasques i gaudir de les seves activitats d’oci.
Tots
aquets objectius són necessaris i formen part de les dimensions
de la Qualitat de vida, dimensions que tots i cadascú de
nosaltres volem aconseguir. Millorem la autonomia de les persones
i contribuïm al seu benestar personal.
|
Naturalesa
de les activitats
|
Fomentar
l’autonomia.
Fomentar
la capacitat de elecció.
Fomentar
la comunicació.
Propiciar
les condicions necessàries per
|
Dificultats
trobades
|
Els
diferents nivells de comprensió i d’autonomia. No en tots els
alumnes poguérem dur a terme totes les activitats.
|
Rol
del professor
|
Guia
entre l’alumnat i les activitats.
Col·laboració
amb les famílies.
Programador
de les activitats.
|
Rol
del alumne
|
Participatiu,
experimenta amb les activitats i avança en el seu proces de
lectoescriptura.
Construeix
el seu aprenentatge al incorporar nous aprenentatges i
generalitzar-los a altres situacions.
|
Resultats
|
|
Observacions
|
Els
alumnes estan més motivats cap a l’aprenentatge. Poder
llegir paraules de manera globalitzada, els dona una autoestima i
una autonomia a l'hora de comunicar-se amb els pares i els altres
adults i companys de centre.
|
Avaluació
dels aprenentatge
|
Avaluació
continua dels alumnes.
|
Lliçons
apreses pel mestre
|
La
incorporació progressiva de les Tic en les diverses activitats
que diariament fem a l'aula ha millorat tot el que fa referència
al procés d’ensenyament-aprenentatge en aquests alumnes.
Gràcies
a l’aparició de programes (com el Mètode TEACH) pensats per a
donar resposta a les necessitats que estos alumnes plantegen
observem dia a dia com millora la resposta educativa que els
podem oferir i com cada vegada més aquesta està pensada per a
estes persones que son conegudes per ser “pensadors visuals”
|
HISTÒRIA
COMPLETA
Quins
avantatges consideres que aporten l’ús de les tecnologies per a
treballar amb els alumnes que presenten necessitats educatives
especials.
Les
Tic en l’àmbit de l’atenció als alumnes amb necessitats
educatives especials han contribuït a millorar els seu accés a
continguts que d’altra manera haguera resultat molt més costós i
menys motivant. Tots coneguem la importància que per als alumnes amb
discapacitat visual ha tingut tot els material coneguts com
“titlotecnològics”, la gran quantitat de dispositius que hi ha
per als alumnes amb discapacitat motriu. Material no sols pensat per
a l’aula sinó més bé materials per a facilitar la seva vida en
tots els àmbits.
Són
molts els autors que aporten definicions quan les TIC s'utilitzen en
persones amb discapacitat. I defineixen la Tecnologia
d'Ajuda, com tots aquells elements
tecnològics que tenen com a objectiu incrementar les capacitats de
les persones que, per qualsevol circumstància , no arriben als
nivells mitjans d'execució que, per edat i sexe li correspondrien a
la població en general.
I
més en concret, dins d’aquest col·lectiu, els alumnes amb
trastorn de l’espectre autista?
Les
TIC les podem considerar com un mitjà tecnològic de compensació i
suport en la intervenció educativa dels alumnes amb necessitats
educatives especials i en particular de les persones amb TEA. A més
dels avantatges que reuneixen per a qualsevol tipus d'alumnat: mitjà
molt motivador i atractiu (multimèdia), gran versatilitat i
múltiples usos, possibilitats d'individualització, etc.., són una
eina molt atractiva i un potent recurs per a les persones amb TEA
Com
utilitzes les tic en el teu treball?
Fen
servir diferent ferramentes tecnològiques per a l’elaboració de
material necessari per al dia a dia, així com la consulta de blogs o
pàgines webs que faciliten aquesta feina, elaboració d’horaris
visuals que els ajudin a anticipar que és el que va a passar,
elaboració de Pecs, pictogrames que els serviran per a poder
comunicar-se amb els demès, així com elaboració de materials per a
cadascuna de les àrees, tan les de infantil com les de primària.
I
com les fan servir els teus alumnes?
Com
a ferramenta de aprenentatge, de comunicació, d’oci, de
planificació, etc De treball per què son moltes les activitats i
cada vegada més les que adaptem per a què els alumnes les treballen
amb la PDI amb el Notebook, o bé amb el power, el jclic, etc
material que resulta molt més motivant que el simple full de paper.
De comunicació amb la utilització de comunicador com els anomenats
al cas. D’oci perquè son moltes les pagines webs o programes
informàtics amb els quals els nostres alumnes gaudeixen cada vegada
que els posem a la classe,...
Penses
que son significatives per a ells?
Tot
aquell aprenentatge que es motivant i que implica un canvi en la
qualitat de vida dels nostres alumnes pensen que és significatiu
per a d’ells. El fet que gràcies a la incorporació de aplicacions
i de software aquestos alumnes puguin dur a terme activitats més
normalitzades, activitats que altres persones les poden dur a terme
sense cap tipus d’ajuda penso que és molt significatiu per a ells.
Que
penseu de la competència en el tractament de la informació i la
competencia digital, que ha incorporat la loe?
La
Loe incorpora al currículum el terme de Competència Bàsica, que
segons el projecte de la OCDE defineix la competència com “la
capacitat de respondre a les demandes complexes i dur a terme tasques
diverses de forma adequada. Suposa una combinació d’habilitats
pràctiques,coneixements, motivació, valors,...que es mobilitzen
conjuntament per a aconseguir una acció eficaç.
Els
docents tenim un paper molt important en la incorporació de les CB i
reflexionar sobre quina metodologia podem fer servir per a què
aquestes competències siguin dutes a terme de la manera més
significativa possible.
El
que un alumne sigui competent en el tractament de la informació i
la competència digital vol dir que aquest desenvolupi habilitats per
utilitzar de forma autònoma i crítica, les eines informàtiques per
buscar, obtenir, processar i transformar informació, així com per
comunicar-se.
A
més a més, suposa el coneixement i ús de les tic per a la recerca,
tractament i comunicació de la informació, i el coneixement i ús
de les TIC en la comunicació social i aprenentatge cooperatius,
aspectes necessaris per a donar resposta als ciutadans del s.XXI.
Penseu
que el professorat d’avui en dia està preparat que a l’ús
d’aquestos recursos a l’aula?
Encara
hi queda molt per fer. Cada vegada hi ha més recursos però costa
canviar la forma de donar les classes i d’anar deixant de costat
tant el llibre de text.
Per
què penseu que als vostres alumnes els ha beneficiat l’ús de la
lectoescriptura en els seu dia a dia?
Per
suposat, com tots els nens i nenes de les seves edats necessiten
llegir per poder comunicar-se dia adia, relacionar-se amb el seu
entorn, i propiciar una autonomia personal necessària per al seu
futur immediat.
Ho recomanaríeu per a un altre tipus d’alumnat amb nee, com per exemple l’alumnat als discapacitat motriu?
Nos
sols ho recomanaria per als alumnes amb necessitats educatives
especials sinó per a tots els alumnes, i de totes les etapes
educatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada